Studiekeuze is meest impactvolle levensmoment van de Belg

Trouwen en kinderen krijgen bekleden tweede en derde plaats, zo leerde Allianz uit een studie.

In een mensenleven komen er zo nu en dan van die belangrijke beslissingsmomenten voorbij. Beslissingen waar durf voor nodig is en die het verdere verloop van dat leven wel eens grondig kunnen veranderen. Deze belangrijke beslissingen vrij durven nemen, helpt je echt vooruit. Omdat Allianz (www.allianz.be) haar klanten graag wil bijstaan op deze belangrijke momenten, lanceerde de verzekeraar een onderzoek naar wat nu net die meest bepalende beslissingen zijn in onze levens, en waarom.

Studiekeuze

Enigszins verrassend komt de studiekeuze spontaan als meest impactvolle moment naar boven, gevolgd door het huwelijk en kinderen krijgen. Ook de aankoop van een woning, een eerste of nieuwe job beginnen, een nieuwe relatie of een breuk hebben een grote impact op ons leven.

“Het kiezen van een studierichting is natuurlijk één van de eerste grote beslissingen in een mensenleven.”, zegt Geert Deschoolmeester, Head of Market Management bij Allianz België. “De impact daarvan kan een mensenleven lang voelbaar blijven. Maar tegelijk kan het ook een inspiratie zijn voor een ander impactvol moment: beslissen om iets anders te gaan doen bijvoorbeeld.”

De meest gedurfde beslissingen neem je tussen je 18 en je 40

Trouwen? Of niet? Kinderen? Of niet? Deze job? Of die andere? Het onderzoek toont aan dat de meest impactvolle beslissingen op je pad komen tussen de leeftijd van 18 en 40 jaar. Rond de leeftijd van 60 jaar komt er nog één grote uitschieter: wat zal ik doen met die extra vrije tijd? Een nieuwe hobby zoeken? Reizen?

Nog enkele opvallende resultaten

  • Jonge meisjes (<18j) achten de studiekeuze belangrijker dan jongens. Met respectievelijk 41% tegenover 34% bewijzen zij iets bewuster bezig te zijn met hun toekomst.
  • Mannen zijn net iets vaker bezig met werk-gerelateerde beslissingen, terwijl bij de vrouwen de relatie- en familiemomenten meer aandacht krijgen.
  • In de leeftijdscategorie van 18-25 zijn de mannen en vrouwen (23%) het erover eens: trouwen is het meest impactvolle moment.

Durf gerust.

Verzekeraar Allianz (www.allianz.be) wil haar klanten bijstaan en lanceert voor het eerst een merkcampagne in België. Met “Durf gerust. Met Allianz aan je zij.” wil Allianz een positief verhaal brengen in plaats van mensen op risico’s te wijzen. Het leven is aan de durvers, dus durf gerust te groeien, beter te worden en meer ervaring op te doen.

Over Allianz Benelux

Allianz Benelux is onderdeel van Allianz Group, de grootste schadeverzekeraar van de wereld. Via de makelaars in verzekeringen biedt Allianz in België een brede waaier producten en diensten voor particulieren, zelfstandigen, KMO’s en grote ondernemingen in verzekeringen BOAR en Leven (Voorzorg en Beleggingen). Allianz bedient meer dan 900.000 klanten in België en Luxemburg, heeft ruim 1.000 medewerkers en 2,7 miljard euro bruto premie.