Agomax © 2008-2014 • ondernemingsnummer BE0896.089.859 • FSMA erkenning 104085A • Privacybeleid • Gebruiksvoorwaarden

 

 

 

 

 

Het Europees Aanrijdingsformulier

 

Een ongeval... liever niet, maar het kan gebeuren. 

We mogen nooit zeggen dat het alleen maar aan de anderen kan voorvallen.  Een aanrijding is soms zo vlug gebeurd en dan is het belangrijk om zo kalm mogelijk te blijven en de juiste schikkingen te nemen.  We nemen hieronder snel even met u de grote lijnen door.

Als er gewonden bij betrokken zijn, dien je uiteraard de nodige hulpdiensten te verwittigen (in het buitenland via GSM = 112) en ben je verplicht de politie er bij te roepen.  De voertuigen mogen niet verplaatst worden. Terwijl je wacht op de hulpdiensten is het geen slecht idee om enkele foto’s van het ongeval te maken. Vergeet hierbij ook niet om foto’s te maken van de omgeving en niet enkel van de schade aan de voertuigen.

Als er geen gewonden zijn, dus enkel materiële schade, dan kan je opteren voor het invullen van een Europees aanrijdingsformulier dat normaal gezien in uw handschoenenkastje steekt bij uw boorddocumenten.  Zorg voor uw vertrek dat je minstens twee exemplaren op voorraad hebt. Het is altijd handig om een aantal rubrieken thuis al in te vullen. Dit helpt want bij een ongeval is paniek en zenuwachtigheid vaak troef.

Je dient zo vlug mogelijk de voertuigen te verplaatsen om het verkeer niet te hinderen.  Teken aan de hand van vet krijt (vet krijt dat je kunt bekomen bij de meeste benzinestations) de hoeken van de voertuigen af vooraleer ze te verplaatsen.  Indien je de mogelijkheid hebt om foto’s te nemen van de positie van de voertuigen en van de opgelopen schade, kan dit nadien soms zeer nuttig zijn.

Eenmaal de plaats weer vrijgemaakt werd voor het verkeer, kan je overgaan tot het invullen van het Europees aanrijdingsformulier.  Het voordeel van dit formulier is dat dit in een eenvormige lay-out gegoten werd en dat elk land hetzelfde formulier gebruikt.  Dit wil zeggen dat indien je bijvoorbeeld in Spanje een aanrijding hebt met een Italiaan, je zonder moeite dit formulier kan invullen.  Elk genummerd vakje en tekst komen in elke taal overeen.  Toch willen wij nog enkele raadgevingen meegeven om dit zo correct mogelijk in te vullen, zodanig dat de verzekeringsmaatschappijen de zaak vlot kunnen afhandelen.

Laten we er van uit gaan dat beide partijen volledig in orde zijn met de boorddocumenten.  Verder in de tekst geven we je enkele aanwijzigen van hoe je dient te handelen als er iets niet pluis zou zijn.

Belangrijk om weten is dat je slechts één exemplaar dient in te vullen.  Let wel op dat de doorslag goed zit en dat er goed doorgedrukt wordt, liefst met een zwarte balpen en gebruik alleen drukletters.

VAK 1 - Datum en uur van aanrijding:

Vul dit als volgt in: vb. 12.08.2003 om 21.35 uur

Schrijf niet 09.35 uur als het ongeval ’s avonds gebeurde.

VAK 2 – Locatie:

vb. Spanje, Madrid, Viale Dante 45

Indien geen huisnummer beschikbaar, dan kan je steeds gebruik maken van de nummers die op verlichtingspalen staan of andere vaste obstakels die een nummer dragen.

VAK 3 – Gewonde(n), ook licht gewonden:

Gewoon aankruisen wat van toepassing is.  Dit formulier kan dus ook ingevuld worden bij een vaststelling door de politie, wanneer er gewonden zijn (vooral licht gewonden).

VAK 4 –Materiële schade aan:

Aankruisen wat van toepassing is.  Hiermee wordt bedoeld of er bijvoorbeeld tegen een verlichtingspaal, verkeersbord, een andere weggebruiker of ander obstakel gereden werd.  Je moet dit dan wel verduidelijken en eventueel de identiteit van de eigenaar noteren.

VAK 5 – Getuigen:

Zeer belangrijk indien de verzekeringsmaatschappijen niet tot een akkoord zouden komen en dat er nadien toch een proces-verbaal zou moeten opgesteld worden.  Noteer de volledige identiteit van de getuigen (naam, voornaam, geboortedatum en –plaats, adres en telefoonnummer).  Ook indien ze passagier waren van één van beide voertuigen.  Een getuige die niet vermeld staat op het aanrijdingsformulier kan door de tegenpartij nadien gewraakt worden.

VAK 6 –Verzekeringsnemer/verzekerde

Het speelt geen enkele rol welke kolom gebruikt wordt.  Er wordt al eens gezegd dat kolom A ingevuld dient te worden door de bestuurder die zou verantwoordelijk zijn voor het ongeval.  Niets is minder waar, want men mag ter plaatse niet optreden als rechter.

Opgelet, de verzekeringsnemer moet ingevuld worden.  Dit is niet noodzakelijk de bestuurder van het voertuig.  De identiteit van de verzekeringsnemer vind je terug op de groene verzekeringskaart.

VAK 7 – Voertuig

Vul het merk en type in: vb Ford Mondeo.

Vul het kenteken nummer in (nummerplaat)

Wij raden aan om ook de kleur van het voertuig te noteren en het land van afkomst.

Vak 8 – Verzekeringsonderneming

De naam en adres van de verzekeringsmaatschappij vind je terug op de groene verzekeringskaart alsook het contractnummer.  De gegevens van de makelaar worden niet altijd genoteerd op dit verzekeringsdocument maar zijn ook van minder groot belang.  Het nummer van de groene kaart is voor de landen waar een nummer gegeven wordt aan de groene kaart.  In België is dit (nog) niet het geval.

Heel belangrijk is het om de geldigheidsdatum van de groene kaart na te gaan.

Vak 9 – Bestuurder

Hier komt dan de identiteit van de bestuurder die je dient te controleren aan de hand van zijn rijbewijs maar kijk ook het identiteitsdocument na.  We raden ook aan om zijn geboortedatum te noteren.

Vak 10 – Geef met een pijl aan waar het voertuig het eerst werd geraakt

Slechts één pijl gebruiken.  Duidt met kleine kruisjes aan waar het voertuig nog beschadigd werd.

Vak 11 – Zichtbare schade

Kort omschrijven wat je van schade vaststelt aan uw voertuig (bijvoorbeeld, vooraan, rechter- of linkerflank, …)

Vak 12 – Toedracht

Is een niet onbelangrijke kolom waar je al dan niet kruisjes dient te plaatsen die overeenstemmen met het verloop van het ongeval.  Vergeet het totaal aantal geplaatste kruisjes niet te noteren.

Vak 13 – Situatieschets van de aanrijding

Zelf al ben je geen specialist in het tekenen van plannetjes, probeer er toch zoveel mogelijk aandacht aan te besteden en noteer zoveel mogelijk aanduidingen zoals verkeersborden, verkeerslichten, rijstroken, enzovoort.  Een schets die slecht getekend werd kan u nadien eventueel zuur opbreken.

Vak 14 – Mijn opmerkingen

Noteer hier andere zaken waar je elders geen plaats voor had.  Vergeet niet, indien nodig, de beweringen van te tegenpartij tegen te spreken.

Vak 15 – Handtekening bestuurders

Elke bestuurder dient te handtekenen.  Nadien wordt er aan elke bestuurder een exemplaar overhandigd, het speelt geen rol of je het eerste of het tweede document bekomt.  Zorg er alleen voor dat alle gegevens op beide exemplaren dezelfde zijn.  Wijzig niets meer eenmaal de documenten van het aanrijdingsformulier gescheiden werden.

Wat nadelig is aan dit formulier is dat er voor bepaalde rubrieken te weinig ruimte is om de juiste situatie of gegevens weer te geven.  Wat een oplossing kan bieden voor beide partijen is dat je twee A4-bladen bij de hand hebt met een doorslag en dat je boven aan het blad schrijft: “Bijlage aan het Europees aanrijdingsformulier ingevolge het ongeval van (datum) te (plaats der feiten)”

Indien het gegevens zijn die in een bepaalde rubriek moeten bijgevuld worden, noteer dan duidelijk om welke rubriek het gaat.

Ook kan dit interessant zijn om een duidelijk plan te tekenen indien het kruispunt of de wegsituatie te complex zijn.

Vergeet weliswaar niet dat elke bestuurder deze bijlage moet ondertekenen en dat elk een exemplaar bekomt.

Eenmaal dat dit alles ingevuld werd en dat beide partijen elkaar de hand geschud hebben, kan men zijn weg verder zetten en dient men zo vlug mogelijk de achterzijde in te vullen en door te sturen naar de makelaar of de verzekeringsmaatschappij.  Uw makelaar zal u graag helpen bij het verder invullen van dit document.  Aan de voorzijde mag er niets meer gewijzigd worden.

Twijfel bij de documenten van de tegenpartij!

Indien je twijfelt aan de oprechtheid van de tegenpartij of deze heeft bepaalde boorddocumenten niet in zijn bezit of de groene kaart is vervallen, aarzel dan niet om er de politie bij te roepen.  Noteer zo vlug mogelijk de gegevens van zijn voertuig (merk, type, kleur en nummerplaat) dit in het geval hij de vlucht zou nemen om zich te onttrekken aan de vaststellingen.

Nuttige voorwerpen om in het voertuig te hebben (in kader te plaatsen)
-          vet krijt
-          zwarte balpen
-          wit papier (A4-formaat)
-          doorslag (carbon)
-          latje
-          nuttige telefoonnummers
-          fototoestelletje
-          meter

Het Europees Aanrijdingsformulier is geldig in alle landen vermeld op de groene kaart.

 

 

 

Dankzij verzekeringen ben

je in staat jouw vermogen te beschermen.

 

Vermogensbescherming én aangroei van vermogen, daar draait het bij Agomax net om.